Affärsliv

En modig mans maskiner

Virserum Artikeln publicerades
David Modig gick aldrig ut gymnasiet. Han valde att gå all in i familjeföretaget. ”Det var lättare än något annat, allt var så självklart, som om det fanns i blodet. Då är det dumt göra något annat.” 9 bilder
Foto:Mats Holmertz
David Modig gick aldrig ut gymnasiet. Han valde att gå all in i familjeföretaget. ”Det var lättare än något annat, allt var så självklart, som om det fanns i blodet. Då är det dumt göra något annat.”

11 september 2001.

En mörk dag i mänsklighetens historia.

En serie samordnade terroristattacker riktade mot civila och militära byggnader i USA fick även konsekvenser i Virserum.

Modig Machine Tool hade lagt alla ägg i samma korg - i flygindustrin. När tvillingtornen på Manhattan kollapsade rasade även marknaden för flygkomponenter. Inte en enda order på 16 månader. Trots varsel och uppsägningar gick det inte att rädda företaget. Konkursen var ett faktum i november 2002.

Nästan 15 år senare kör vi in på parkeringen på Fabriksgatan i Virserum. Namnskylten sitter kvar på den ljusa fasaden och innanför väggarna opererar en världsledande tillverkare av precisionsmaskiner - för flygindustrin.

Modig Machine Tools är på banan igen. På väg framåt, uppåt, en kurva som stiger åt rätt håll. Företaget mår bättre än någonsin. Om drygt ett år flyttar man in i nya lokaler i Kalmar.

Vd:n David Modig tar emot på andra våningen. ”Frukost”, säger han och tar smågodis och en flaska mineralvatten med sig in i lunchrummet. Kostymen är mörkt blå, även slipsen.

– Så här brukar jag inte gå klädd. Vi har kundbesök från USA i dag, och så kommer ni, haha.

För några veckor sedan låg han verkstadsklädd halvvägs in i en av maskinerna. Det ska visa sig att den 37-årige vd:n är väldigt mycket hands on i verksamheten.

David Modig representerar ett entreprenörskap som sträcker sig tre generationer bakåt i tiden. 1947 startar bröderna Arne, Sture, Erik och Harry, Modigs Mekaniska Verkstad. Tio år senare köper Harry och hans hustru Ulla, David Modigs farfar och farmor loss företaget. Åtta år senare avlider Harry. Ulla kliver in och tar över ledningen och är vd fram till hon går bort 1978.

Percy Modig blir vd och det är här som David Modig blir intresserad på allvar.

– Jag har ju sprungit i fabriken sedan jag var liten. Mamma och pappa är skilda och jag bodde hos pappa och ville jag träffa honom så var det i fabriken. Jag lärde mig nog saker utan att tänka på det.

Som 15-åring såg han dock ingen karriär på fabriken framför sig. Det var mest bekymmer, långa dagar.

– Jag satsade stenhårt på motocross och tävlade på hög nivå under flera år. Körde EM tillsammans med Joakim Eliasson. Vi var tajta och för mig är han som en halvbror.

Skolan var inget alternativ. David Modig tränade cross eller så var han på fabriken. Efter ett år på gymnasiet var skolgången över.

– Finns intresset och viljan, då går det att lära sig saker ändå, säger han och ler.

Hans filosofi är enkel: svart eller vitt, på eller av.

– Farsan är på mig om det där, men för mig är det allt eller ingenting.

Den femåriga planen inom crossen avslutades efter fyra år när han insåg att målen inte längre kunde nås. Efter det har David Modig vigt sitt liv åt familjeföretaget.

Modig Machine har alltid varit ett utvecklingsbaserat företag. 1987 var man först i världen med att ta fram en bearbetningsmaskin för höghastighetsframställning.

– Vi har aldrig kunnat eller velat konkurrera på marknaden för standardmaskiner, därför siktade vi in oss på flygindustrin. Saab i Linköping kom in i slutet på 1980–talet och är fortfarande en fantastisk kund. Saab har krattat manegen i flygkomponentsegmentet genom att visa upp våra maskiner i produktion. För det är vi evigt tacksamma.

I början på 1990–talet kom mäktiga Boeing, världens största flyplanstillverkare in i bilden. Boeing gillade Modigs, men ställde krav. Deras budskap var tydligt: ”Ni är för små. För att klara vårt åtagande måste ni vara minst 100 anställda. Vi kan göra en plan tillsammans. Vi köper maskiner och ni växer.”

Modigs växte också genom förvärv: Ljungners i Åkersberga och Dehmanders i Virserum blev nya dotterbolag.

– 1997 fick vi Outstanding Performance Award av Boeing. Det har ingen fått, varken före eller efter. Det är än i dag en dörröppnare och kvalitetsstämpel.

1999 jobbade omkring 150 personer i företaget. Orderingången var god, den nya fabriken byggdes, allt var frid och fröjd.

– Initialt förstod vi nog inte omfattningen av 9/11, bara att det kanske inte var så bra.

Hela flygindustrin drog ner på produktionstakten. Det behövdes inga nya maskiner.

15 år senare säger David Modig att företaget aldrig mått bättre. Att det kom något gott ur konkursen.

– Frågar du farsan håller han inte med. För honom var det en jobbig tid. Vi fick en nystart, tid att ta fram nya maskiner, placera personer på rätt ställe och själv fick jag möjlighet att lära mig fler saker.

Det var aldrig någon tvekan att börja om?

– Farsan hade nog inte gjort det själv. Jag ville upp på cykeln direkt. Det var bara att köra.

Modigs började sälja maskiner omgående. Folk kom tillbaka och ville ha jobb.

Vad lärde ni er av konkursen?

David Modig funderar en stund.

– Egentligen hundra saker, men vi har inte längre alla ägg i samma korg och vi tänker oss för när det handlar om att låna pengar.

Hur har resan varit?

– Helt sanslöst rolig. Vilken utveckling vi haft. Initialt var det farsan som tog fram nya maskiner. Efter omstarten jobbar vi tillsammans med all utveckling. Vår senaste portfolio med sju nya maskiner säljer väldigt, väldigt bra.

Grovt förenklat handlar det för Modigs del om att leda den högteknologiska utvecklingen och ta fram snabbare och snabbare maskiner. Allt det där älskar David Modig.

– Jag trivs bättre i verkstaden än på kontoret och det är väl min styrka som vd - jag kan hela kedjan, varenda detalj i maskinerna och det är en ovärderlig konkurrensfördel när jag är ute och säljer.

Modigs har etablerat ett säljbolag i USA. Vd:n plockade man över från en av Boeings divisioner, något David Modig är extremt nöjd med.

– Han var erbjuden en vice presidenttjänst på Boeing i Seattle. Han valde Modigs.

Utfallet har också varit extremt bra.

– I dag har vi en offertstock ute på nära två miljarder kronor. Det är omkring 200 maskiner. Tillverkar vi 30 på ett år blir jag väldigt nöjd.

Vart det tar vägen vet inte David Modig i dag, bara att det är viktigt att stå stadigt i den småländska myllan, fortsätta vara ödmjuk, jobba hårt och visa vägen som vd.

– Det sjuka, och det här är min personliga uppskattning, är att vi bara varit hos fem, kanske sju procent av potentiella kunder. Får vi vara med och lämna offert är vi alltid med till slutet som etta eller tvåa. Vi vet aldrig hur världen kommer att se ut. En gång flög de in i tornen, det kan bli krig, men potentialen är oändlig.

Just nu bromsar Modigs vd mer än han gasar. Ett svårt tillstånd för en gammal motocrossförare.

– Farsan tycker nog att det är mycket på gång ändå, om vi säger så. Men vi kommer väldigt bra överens. Det här är hans liv. Han kommer nog aldrig att sluta.

Framgångarna har också tvingat Modig Machine Tools att lyfta blicken och planera för ett liv efter 70 år på samma ort.

I slutet på oktober börjar man bygga nytt i Kalmar. 20 000 kvadratmeter mark är reserverat i Snurrom, i direkt anslutning till den norra utfarten till E22.

Varför Kalmar?

– För att det finns en flygplats, direkttåg till Köpenhamn och ett helt annat utbud när vi ska ta hand om våra kunder. Kalmar är dessutom en progressiv stad, det händer mycket och vi får lättare att rekrytera personal. Vi har redan nu sju-åtta personer som pendlar från Kalmar och själv bor jag på Öland.

Vad blir nästa steg?

– Att börja bygga. Vi hoppas vara i gång i slutet på oktober och flytta in tolv månader efter byggstart. Det är vad byggarna säger.

Vad är det ni bygger?

– En industrifastighet för forskning, slutmontering, kundmottagning, kontor i tre plan, snyggt, lite extra invändigt, vi har den typen av kunder, totalt omkring 7-8 000 kvadrat.

Blir det något kvar i Virserum?

– Lager och modultillverkning. Vi vill inte riva upp alla som jobbat över 40 år och givit allt för företaget. Vi vill avsluta snyggt.

Finns industrikompetensen i Kalmar?

– I det avseendet hade Oskarshamn varit bättre, och det fanns många andra kommuner som visade intresse, men fördelarna i Kalmar vägde över och jag är övertygad om att vi kommer att hitta rätt kompetens.

David Modig har redan börjat anställa nyckelpersoner för att själv kunna renodla sin roll som vd. Arbetsbördan har varit omfattande och en direkt följd av strategin.

– Jag har varit försiktig med att ta in folk och haft ansvar för mycket själv: verkstaden, marknad, försäljning, och valt att ta ett steg i taget. Jag får inte bli någon flaskhals och jag är inte rädd för att lämna över ansvar när vi har rätt personer på plats.

David Modig är som mineralvattnet han dricker. Han bubblar av energi, bjuder på sig själv och säger med eftertryck hur mycket han älskar att vara en del av Modigs, utvecklingen och alla framtidsutsikter.

– De senaste nio veckorna har jag jobbat 15 timmar om dygnet. Jag är helt slut.

Men du ser verkligen pigg ut?

– Haha, det har ju kommit in nya kunder. Då har jag inga problem att ladda om.

Det finns ändå något som stör David Modig. 20 extra kilo sedan han slutade med motocross bär han inte med någon större glädje.

– Vardagen måste förändras. Jag vill till gymmet oftare, kanske börja spela lite veteranhockey i Kalmar, ut och cykla utan att känna att jag ska dö.

Svårt att koppla bort jobbet?

– Inga som helst problem. Annie (sambon) får pusha mig hemma på Öland, annars gör jag ingenting.

Fakta

David Modig

Fullständigt namn: David Erik Gustav Modig.

Född: 3 maj 1980.

Familj: Min sambo Annie, hunden Vilma och katten Måns.

Bor: Strandskogen på Öland och i Virserum.

Bakgrund: Uppvuxen i företaget och hade en motocrosskarriär i yngre dagar.

Utbildning: Högstadium.

Lyssnar på: Allt.

Ser på tv: Discovery Channel.

Läser helst: Tidningen Race eller Illustrerad vetenskap.

Gör på fritiden: Finns inte så mycket fritid men försöker klämma in ett gympass när tid finns.

Dold talang: Kommer inte på någon så den måste vara väldigt dold.

Svaghet: Brist på tålamod.

Styrka: Målinriktad.

Om du fick ändra en sak hos dig själv: Lära mig äta långsamt.

Tror på: Mina anställda.

Äter helst: Pasta med skaldjur.

Dricker gärna: Cola zero.

Drömresmål: En öde ö.

Vilken talang skulle du vilja ha: Spela ishockey.

Tycker om: Min sambo.

Ogillar: Lathet och avundsjuka.

Medievanor: LinkedIn, Facebook.

Bäst med Virserum: Vacker natur.

Kuriosa: Blev utsedd till Kalmar läns mest företagsamma person 2016.

Visa mer...

Fakta

Modig Machine Tool AB

Huvudort: Virserum, snart Kalmar.

Ägare: David Modog, Percy Modig.

Vd: David Modig.

Antal anställda: 40.

Omsättning: Omkring 120 miljoner kronor.

Gör: Bygger högteknologiska fräsmaskiner, främst till flygindustrin, men även andra inom sektorn heavy equipment. Boeing, Airbus och Saab är stora kunder.

Visa mer...