Affärsliv

Flera hot mot bilbranschen

Kalmar ,
Tommy Letzén, vd för Motorbranschens Riksförbund, målade upp en bred hotbild mot bilbranschen framöver. ”Vi är inne i en extremt föränderlig tid.”
Foto:
Foto:
Foto:

Teknisk utveckling, ny branschstruktur, hållbarhetstänk och nya politiska beslut. Bilbranschen är i kraftig förändring.

Artikeln publicerades 20 april 2017.

Det går bättre än någonsin för bilhandeln med nya försäljningsrekord varje månad. Men trots de goda tiderna finns anledning för branschen att se upp – flera hot väntar runt hörnet.

Motorbranschens Riksförbund jobbar aktivt för bilbranschens olika delar. Organisationen besökte nyligen Kalmar och träffade lokala bilhandlare, verkstäder och skolor.

– För oss är det centralt att åka ut i landet och besöka våra medlemmar. Vår bransch är inne i en extremt föränderlig tid där många aktörer behöver få svar – eller åtminstone stöd, säger MRF:s vd Tommy Letzén.

På en rad områden håller bilhandeln och verkstäderna på att förändras. Det som framförallt påverkar branschen just nu är den tekniska revolutionen. Utvecklingen går snabbt mot självkörande bilar, eldrift och verkstäder där man snart kan skriva ut reservdelar på en 3D-skrivare.

– Vår branschstruktur är på väg att göras om och det blir en utmaning att anpassa oss. Vi ser dessutom att de stora bilföretagen vänder sig direkt till kund och i vissa fall rundar bilhandeln. Vad betyder det i framtiden? undrar Tommy Letzén.

Politiska beslut är också något som påverkar bilbranschens framtid. 87 procent av Sveriges transporter sker fortfarande på väg – vilket är en svag ökning mot för fem år sedan. I Sverige finns 4,8 miljoner bilar vilket är 100 000 fler än förra året.

Trots att bil och lastbil är så dominerande anser MRF att de politiska besluten inte följer den trenden.

– Man blir fundersam när regeringen vill satsa 300 miljarder på ett snabbtåg mellan två städer. Sverige är så mycket större än så och bilen är nödvändig för hela befolkningen, säger Tommy Letzén.

De investeringar som görs i infrastruktur är ungefär 50/50 när det gäller vägnät och järnväg. Det är en skev fördelning, anser MRF. Dessutom tror man Sverige får svårt att klara miljömålen.

– Regeringens övergripande mål är att styra bort från fossilbränsle. 2045 ska bränslebytet vara helt genomfört. Vi tror att det blir svårt att nå dit – 2050 är ett rimligare mål, säger Charlie Magnusson som är ansvarig för samhälle och opinion inom MRF.

På kort sikt vänder sig MRF även mot den nya fordonsskatt som är på förslag och just nu ute på remissrunda. En skatt som, om den går igenom, börjar gälla från 1 juli 2018 och betyder att det blir väsentligt dyrare att köra nya bilar.

– Skatten blir två eller tre gånger så dyr de första tre åren för en ny bil. I vissa fall rör det som om flera tusenlappar om året. Vi anser det är fel att beskatta nya bilar, säger Charlie Magnusson.

Ytterligare ett viktigt område för branschen handlar om rekrytering av ny personal. Enligt beräkningar behövs nästan 6 000 nya mekaniker i landet inom ett antal år.

– Det är personer som inte finns i dag. Här har utbildningssidan en stor utmaning, säger Tommy Letzén.