Affärsliv

Husbilen kör ifrån svenska klassikern

Kalmar ,
Andreas Persson är ekonomichef på Forsbergs Fritidscenter i Kalmar. Företaget har haft en bra skjuts i spåren av husbilarnas uppsving. Men det finns hot för branschens utveckling – inte minst det faktum att dieselskatten ska slå hårt.
Foto:
Husbilen blir allt populärare. Tillväxten är stark och två av tre objekt som Forsbergs säljer är en husbil.
Foto:
Kenneth Sundberg och Niklas Cederlöf från Sehammars i Kalmar var nöjda med mässan på Elmia i september.
Foto:
2012 fick husvagnen se sig förbikörd av husbilen som den mest populära formen av campingekipage.
Foto:
Foto:

Svenskarnas och länsbornas campingfavorit är inte längre husvagnen. Husbilen har både kört om och ifrån klassikern. Och handlarna i Kalmar vittnar om en snabbväxande marknad.

Familjen Persson har handlat med husvagnar och husbilar i Kalmar sedan 1982. I våras köptes familjeföretaget upp av kedjan Forsbergs Fritidscenter – men Leif Persson är kvar som platschef och sönerna Andreas och Martin är ekonomi- respektive försäljningschef.

– Försäljningen har gjort att vi breddat vårt utbud med fem nya märken och nått en ny plattform. För våra kunder är det samtidigt en trygghet att vi är kvar i företaget, säger Andreas Persson.

På Forsbergs i Kalmar har man, precis som resten av landet, märkt en närmast explosionsartad utveckling av marknaden senaste åren.

– Det var väldigt trögt när finanskrisen kom 2008-2009 men sedan har det stadigt stegrat och senaste åren har det verkligen tagit fart, berättar Leif Persson.

Enligt statistiken har husbilsmarknaden bara under augusti 2017 vuxit med 17,3 procent. Samma siffror för husvagnar visar en minskning med 0,1 procent. Forsbergs i Kalmar säljer totalt cirka 350 objekt om året. Av dessa är två tredjedelar husbilar och en tredjedel husvagnar.

– Det vi noterar är att många yngre, födda på 1980-talet, väljer husvagn. De har en historia av husvagnssemesterar med sina föräldrar och vill ofta ligga still på campingar. Husbilsköparna är vanligen lite äldre och de har en större önskan att röra på sig, säger Andreas Persson.

Husbil är ändå ganska dyr i inköp, vad motiverar köparna?

– Räntorna är låga och att äga en husbil är ganska bekymmersfritt. Man sliter inte så mycket på bilen vilket dessutom gör att andrahandsvärdet på husbilarna är väldigt högt.

Nyligen var det stör mässa för husbilar och husvagnar på Elmia i Jönköping. En mässa som på många sätt visar försäljningstrenderna i branschen.

Förutom Forsbergs i Kalmars fanns också Kalmarföretaget Sehammars på plats.

– Årets mässa var bra. Vi sålde lika bra som föregående år som var ett rekordår och det är vi nöjda med, konstaterar Niklas Cederlöf, ägare och säljare på Sehammars.

Enligt både Sehammars och Forsbergs går trenden allt mer mot mindre och smidigare husbilar.

– Vi har haft ungefär jämn fördelning mellan husvagnar och husbilar på mässan, men har också märkt ett ökat intresse för så kallade plåtisar som kan jämföras med inredda skåpbilar, säger Niklas Cederlöf.

Utbudet är förstås stort och de nya husbilarna finns i intervallet 500 000 kronor för de enklaste plåtisarna upp till över tre miljoner kronor för den allra lyxigaste varianten.

– Det vi märker är att folk utnyttjar sina husbilar betydligt mer i dag jämfört med för tio år sedan. Då körde man 300-400 mil om året – nu är det ungefär dubbelt så mycket, säger Leif Persson.

Vilka hot ser ni för framtiden?

– Det är väl två saker som oroar – dels den föreslagna skatten på diesel som skulle slå hårt mot husbilarna. Dessutom är inte körkorten tagna efter 1996 giltiga för husbil vilket kan hota en stor potentiell köpgrupp.

Fakta

Husvagn vs husbil

Husbilen gick 2012 om husvagnen i antal nyregisteringar – och har sedan dess ökat försprånget.

Statistiken för 2017 visar på en försäljning av cirka 5 200 husbilar mot 2 900 husvagnar.

Totalt cirka 200 000 husvagnar rullar årligen på de svenska vägarna, dock är inte alla svenska. 2016 fanns det 87 000 svenska husbilar registrerade.

I Europa finns cirka 1,7 miljoner husbilar.

Källa: Svensk Camping

Visa mer...