Affärsliv

Influencers lär av varandra

Kalmar ,
Nätverket Kalmar influencers äter bloggfrukost ihop en gång i månaden. Madeleine Petersson, Marika Axén, Sarah Berg, Sofia Ekholm, Helena Elm, Sara Zetterström och Maja Impola med sonen Bob hinner avhandla mycket innan jobb och annat väntar.
Foto:
Sarah Berg är initiativtagare till nätverket Kalmar influencers.
Foto:

Som influencer är du för det mesta ensam bakom din skärm. I nätverket Kalmar influencers stöttar kvinnliga inspiratörer varandra.

Man skulle kunna kalla dem konkurrenter, men medlemmarna i Kalmar influencers ser sig mer som kollegor.

– Vi ser oss inte som konkurrenter. Företag ser oss kanske som det, men om man verkligen går på djupet ser man att det vi gör skiljer sig åt, säger Sara Zetterström.

Som influencers stöter de på samma problem och frågeställningar och tillsammans kan Kalmar influencers hjälpa varandra att stärka sina varumärken.

– Vi är ett gäng kvinnor som jobbar inom samma jobb i olika genrer som stöttar varandra. Det är fint att få hjälp och inspiration av andra. Det finns otroligt många duktiga kvinnor att ta lärdom av, säger Marika Axén.

Arbetet som influencer är oftast inte så glamoröst som många tror. Bakom varje inlägg ligger mycket arbete och att skriva, fotografera, redigera och lägga ut tar mycket tid.

– Det tar tid och det måste få kosta pengar, fortsätter Sarah Berg som är initiativtagare till Kalmar influencers.

Sarah Berg driver bloggen Life by Sarah och när hon tidigare bodde i Göteborg träffade hon ofta andra lokala bloggare på nätverksträffar. När hon flyttade hem till Kalmar saknade hon nätverkandet och bestämde sig då för att, tillsammans med Madeleine Petersson, starta ett nätverk i Kalmar.

– Först tänkte vi att det skulle vara för Kalmarbloggare, men influencer måste ju inte vara bloggare, bara att man når ut och inspirerar andra på en social plattform, säger Madeleine Petersson som själv driver bloggen Bonjour Vintage och Instagramkontot @bonjourmadeleine med 18 200 följare.

Kvinnorna i Kalmar influencers har nischat sig i olika ämnen och många har en blogg, men andra har Instagramkonton eller både och. Maja Impola har Instagramkontot Annamajastrid, en blogg samt en Youtubekanal med samma namn där hon inspirerar andra att laga vegansk mat.

– Jag är ganska ny i branschen. Jag delar med mig av det jag gör, säger hon.

– Du bjuder på dig själv på ett annat sätt än många andra gör, berömmer Sara Zetterström.

Vad kan ni i Kalmar influencers lära av varandra?

– Massor! Allt från konkreta saker som hur man redigerar en bild eller ett inlägg till hur samarbetena är utformade.

Sara Zetterström tycker att man rent allmänt i branschen är bra på att hjälpa varandra:

– Det är en bjussig bransch. Frida Ramstedt (känd inredningsbloggare) är en extremt stor förebild för mig i bjussighet. Hon delar med sig jättemycket.

Vilka är era bästa tips till andra influencers?

– Sälj dig inte för billigt. Gör det du brinner för. Ge inte upp, det tar tid.

Vem är Kalmars största influencer?

– Är inte det Malin Wollin? Hon är stor både inom blogg, Instagram och krönikor.

Fakta

Influencer

En influencer är en slags ambassadör, inspiratör och opinionskapare som genom sitt agerande, genom till exempel bloggar, krönikor eller sociala medier påverkar vad andra människor gör.

En duktig influencer har stort förtroende och många läsare som hen inspirerar och motiverar på olika sätt.

Många företag som vill skapa en relation till just sin målgrupp använder sig av influencers.

Som influencer får man betalt utifrån den trafik man lyckas dra till sin blogg etc. Endast en bråkdel av alla influencers kan driva så mycket trafik att de kan livnära sig på det.

Visa mer...