Affärsliv

Jeansbolaget gör succé i pressad bransch

Oskarshamn
Tobias Frick vill att Jeansbolaget ska erbjuda många olika varumärken i en och samma butik.
Foto:
”Utvecklingen har varit långt över vad vi förväntade oss sär vi startade”, säger Tobias Frick.
Foto:
Inom tre till fem år hoppas Tobias Frick ha runt 50 butiker runtom i Sverige med Jeansbolaget.
Foto:

Det klassiska klädföretaget JC gick på knäna efter flera år av turbulens. Då bestämde sig Tobias Frick från Oskarshamn att agera – han bröt sig ur och startade den egna kedjan Jeansbolaget.

Artikeln publicerades 15 juni 2017.

1 januari 2016 startade Tobias Frick, tillsammans med några kollegor, det nya bolaget och försäljningsökningen har varit explosionsartad – i snitt 16 procent under 2016 och 17 procent hittills i år på jämförbara butiker. Vissa enskilda butiker ökat med upp till 38 procent.

Detta i en bransch som backat de senaste åren.

– Det var rätt läge, vi visste vad vi ville ha och fick en chans att testa våra idéer, säger Tobias Frick.

Familjen Frick har under många år varit förknippade med JC i Oskarshamn. 1995 tog Tobias Frick över butiken vid Lilla Torget efter sin pappa.

Till en början rullade allt på men när JC blev börsnoterat i början av 2000-talet började saker och ting att förändras.

– Förändringen gick långsamt men det blev sakta sämre på flera sätt, JC såldes flera gånger och till slut var det inte roligt längre. Entreprenörskapet var borta, vi fick ett lager varor och skulle leverera in en påse pengar, säger Tobias Frick.

Under den här tiden satt han också med i franchiseföreningens styrelse och där hade man under tiden börjat fundera på hur man skulle agera. När Tobias Frick kom hem från ett möte i Stockholm 2013 var måttet rågat. Inte heller det faktum att JC köptes av en kinesisk affärsman tre veckor senare förändrade läget.

– Det kändes positivt men tyvärr blev det inte så, säger Tobias Frick och efter strandade förhandlingar om franchisevillkoren i augusti 2015 var brytningen ett faktum.

1 januari 2016 startade Jeansbolaget i Sverige AB. Tobias Frick vill egentligen inte använda ordet franchise om Jeansbolaget men han säger att det egentligen är ganska likt.

– Man betalar en serviceavgift men det är i butikerna som lönsamheten ska landa, säger han.

Varför har ni lyckats i en pressad bransch?

– Vi vill ha både prisbredd och varumärkesbredd i våra butiker och vi satsar på service i våra butiker. Alla vill bli sedda och känna sig omhändertagna!

Jeansbolaget startade med 20 butiker och i dag är det 23. I augusti öppnar två till och förhandlingar pågår med flera. I framtiden är målet 50 butiker och en omsättning på upp emot en halv miljard kronor.

Fakta

Tobias Frick

Ålder: 44 år.

Bor: I villa i Oskarshamn.

Familj: Fru och två barn.

Intressen: Jakt, ett perfekt sätt att koppla av.

Aktuell: Äger och driver Jeansbolaget i Oskarshamn. Involverad i Jeansbolaget Sverige AB.

Visa mer...