Kalmar

Fossilfri väg ska få flyget att lyfta

Kalmar ,
Svenskt flyg ska vara fossilfritt 2030. Kalmar Öland Airport vill ligga i framkant i det miljöarbetet.
Foto: Johan Nilsson / SCANPIX
Svenskt flyg ska vara fossilfritt 2030. Kalmar Öland Airport vill ligga i framkant i det miljöarbetet.

Flygbranschen i Sverige har målet att bli fossilfri 2030. Kalmar Öland Airport hoppas gå i bräschen för den utvecklingen. Dessutom planerar flygplatsen för en ny internationell linje.

De senaste åren har antalet resenärer från flygplatsen i Kalmar ökat snabbt. 2017 reste 249 000 personer till och från Kalmar.

– Det är nästan lika bra siffror som när vi var som störst på 1990-talet. Målet är att vi ska nå 400 000 resenärer till 2025, berättar flygplatschefen Ronny Lindberg.

Vägen dit handlar om att noga se över regionens behov av en ny internationell linje, synkronisera övriga resealternativ samt göra flyget miljövänligt. Att även förbättra parkeringsmöjligheterna och bygga ut avgångshallen är ett måste för expansion.

– Vi vet att 200 000 potentiella resenärer i länet väljer andra flygplatser än vår. Detta trots att vi redan i dag en bra möjlighet att resa vidare ut i världen med bra anslutningar från Stockholm, säger Ronny Lindberg.

Ronny Lindberg, vd för Kalmar Öland Airport, siktar på 400 000 resenärer om sju år.
Foto: Mats Holmertz
Ronny Lindberg, vd för Kalmar Öland Airport, siktar på 400 000 resenärer om sju år.

Grannflygplatsen, Småland Airport i Växjö, har de senaste åren öppnat upp flera nya internationella linjer – bland annat till storflygplatsen i Amsterdam. Kalmar har däremot tappat linjerna både till Barcelona och Berlin. En del kritiker har kraxat om att Växjö vunnit striden om affärsresenärerna söderut.

– Växjö har ju inte Arlanda och deras behov av en hubb är stor. Men vi vill också komplettera med en ny linje söderut. Det är synd att vi inte fick behålla Berlin – den hade stor potential och vi hade nästan nått passagerarmålet. Men flygbranschen är lättrörlig och det är många parametrar som ska spela in för att en linje ska fungera, förklarar Ronny Lindberg.

Är ni nära att landa en ny reguljär utlandslinje?

– Diskussioner pågår. För att nå målet med 400 000 passagerare 2025 är en ny linje ett måste inom två år.

Charterresandet är också en del som Kalmar Öland Airport successivt har ökat. Fler avgångar har öppnats – i år kommer drygt 140 charteravgångar lämna flygplatsen.

– Vi ligger egentligen redan nu nära målet på 150 avgångar som vi satt till 2025. Det är ett grundligt och pågående arbete att locka resebolagen till Kalmar. Samtidigt ser de vilket intresse som finns här, berättar marknadschefen Karin Lagerlöf.

En viktig del i flygets framtida utveckling handlar även om miljö. De egna markgående fordonen i Kalmar är redan fossilfria. Arbetet med att göra även flygplanen fossilfria ska vara klart 2030.

Marknadschefen Karin Lagerlöf trycker på vikten av miljöarbete för att höja flygets status.
Foto: Lars Johansson
Marknadschefen Karin Lagerlöf trycker på vikten av miljöarbete för att höja flygets status.

På Kalmar Öland Airport blandar man i dag i en del fossilfritt i flygbränslet, det arbetet kommer successivt att stegras.

– Sverige kan bli den första fossilfria flygnationen i världen. Att stimulera detta är viktigare än att höja flygskatten. Samtidigt måste bilden nyanseras – vissa påstår att flyget släpper ut lika mycket som vägtrafiken, vilket inte stämmer. Det svenska inrikesflyget står för cirka en procent av utsläppen i jämförelse med vägtrafiken som står för cirka 25 procent, säger Karin Lagerföf.

Fakta

Kalmar Öland Airport

Ägare: Kalmar kommun.

Antal anställda: Cirka 50.

Vd: Ronny Lindberg.

Antal passagerare 2017: 249 000.

Destinationer: Reguljärflyg till Stockholm (Arlanda och Bromma), charterlinjer till Gran Canaria, Mallorca, Kroatien, Kreta, Rhodos, Turkiet, Andorra och Riga

 

Visa mer...