Kalmar

”Vi har skapat fler arbetstillfällen här än när glaset var som störst”

Kosta ,
Torsten Jansson är i dag bosatt i Kosta. En ort där han investerat för flera hundra miljoner. Han sysselsätter nu fler människor där än när glasbruket stod på topp.
Foto: SUVAD MRKONJIC
Torsten Jansson är i dag bosatt i Kosta. En ort där han investerat för flera hundra miljoner. Han sysselsätter nu fler människor där än när glasbruket stod på topp.

Han skulle bli frälsaren för Glasriket – men blev istället mannen som höll i yxan när bruken i Orrefors och Åfors gick i graven. Torsten Jansson blev en man som berörde en hel landsända. Frälsaren blev bödel – men nu har han fått upprättelse.

Det är veckan före jul och det är vinter i Kosta. Snötäcket är decimeterdjupt i den lilla idylliska bruksorten mellan Nybro och Växjö. Solen tränger sig försiktigt igenom molntäcket.

– Har ni ingen snö i Kalmar? Det här vädret gillar jag. Det ska vara en vit jul, säger Torsten Jansson och petar in en pris snus under överläppen.

Det är tolv år sedan den profilstarke affärsmannen från Bohuslän kom till Glasriket. Det skulle aldrig bli sig likt igen.

Torsten Jansson hade börjat med att sälja t-shirts i en källare i Dingle. På 20 år hade han byggt upp en miljardkoncern inom kläder och presentartiklar. 2005 skulle det exklusiva glaset bli en viktig del av varumärkesportföljen. När hans börsnoterade konglomerat New Wave Group då köpte alla aktier i Orrefors Kosta Boda av danska Royal Scandinavia sågs Jansson som hela branschens räddare efter många år av nedskärningar och ekonomiska stålbad.

Inledningsvis verkade också allt lovande. Redan första året redovisades en liten vinst för glasbruken. Men ganska snabbt svängde pendeln tillbaka och alla profetior om en ljus framtid för Glasriket på skam. Inte heller Torsten Jansson kunde med effektiviseringar och en del nya idéer rädda en produkt som i många år lidit sotdöden i form av förändrade köpbeteenden och ökad lågpriskonkurrens.

Torsten Jansson ångrar sig inte, men han har med åren fått perspektiv på vad som skedde.

– Vissa beslut som vi fattade kunde vi hanterat annorlunda. En sak var att vi tidigare borde satsat på produktion utomlands. Nu valde vi att ha hela produktionen i Sverige vilket gjorde vårt glas dubbelt så dyrt som konkurrenternas.

Ni skulle stängt bruken i Orrefors och Åfors tidigare, alltså?

– Nej, bara kompletterat verksamheten. Då hade kanske situationen varit annorlunda här i dag.

Torsten Jansson hade kanske lyckats om inte omvärldens kriser också hittat till Smålands skogar. Finanskrisen 2008, när den amerikanska banken Lehman Brothers kollapsade, spred svallvågor över världen och på den amerikanska glasmarknaden blev det tvärnit.

– Finanskrisen blev väldigt tung för hela koncernen och glaset i synnerhet. Sedan kom skuldkrisen i södra Europa och eftersom Grekland var en så viktig marknad för oss blev det nya förluster, berättar Torsten Jansson.

Envist fortsatte New Wave att pumpa in pengar i bruken – mellan 2008 och 2012 gjorde glaset en förlust på över en halv miljard kronor. Pengar som Torsten Jansson fick hämta från koncernens övriga områden. Nedskärningar och omstruktureringar hjälpte inte. Till slut hade man kommit till vägs ände.

Nedläggningarna av glasbruken i Orrefors och Åfors var mycket tunga för Torsten Jansson. På fem år hade han pumpat in över 500 miljoner kronor i glasbruken utan att vändningen kom.
Foto: SUVAD MRKONJIC
Nedläggningarna av glasbruken i Orrefors och Åfors var mycket tunga för Torsten Jansson. På fem år hade han pumpat in över 500 miljoner kronor i glasbruken utan att vändningen kom.

– Även om Orrefors Kosta Boda bara är sex, sju procent av New Wave så är det stora pengar och vi klarade inte att fortsätta som vi gjorde. Jag hade ett ansvar mot 12 000-13 000 aktieägare, säger Torsten Jansson.

Beslutet att lägga ner bruken i Orrefors och Åfors var nödvändiga ur ett företagsekonomiskt perspektiv, men Torsten Jansson erkänner att han mådde väldigt dåligt under den perioden.

– Jag hade aldrig fram till 2009 behövt säga upp en enda person på grund av att verksamheten i bolagen gått dåligt. Det är givetvis väldigt tungt att behöva ge sådana besked till människor – men det var oundvikligt, säger han.

I Orrefors blev Torsten Jansson allmänt en hatad man. Räddaren hade blivit bödel. Att lägga ner hela bygdens industrisjäl var detsamma som att spotta folk i ansiktet.

Varumärket Orrefors behölls, men tillverkningen flyttades till Kosta.

Hur ser du på det i dag?

– Jag förstår att folk var besvikna. Just där och då tänkte man kanske mest rationellt men i efterhand har det berört mig mycket. Som företagsledare är mitt jobb ändå att se där vi har störst chanser till bra affärer. Jag tror trots allt att det vi gjort i Kosta har betytt mycket för hela regionen – även för Orrefors.

Har du lärt dig någonting av den tunga perioden?

– Jag har nog blivit mer försiktig, tänker efter lite mer. Samtidigt måste man alltid ha ett visst mått av risker när det gäller affärer.

Även om Glasriket är förändrat och delvis borta efter krisen har Torsten Janssons engagemang i de småländska skogarna fördjupats på andra sätt. I Kosta har han byggt en stor outlet, ett hotell, en stugby och en safaripark.

– Vi har skapat fler arbetstillfällen här än när glaset var som störst. Senast förra sommaren invigde vi stugbyn Kosta Lodge som varit fullbelagd. Hit kommer både svenska och utländska turister. Det finns en sjö här med inplanterad fisk och motionsspår i skogen, berättar Torsten Jansson.

Själv har han på allvar blivit betagen av den småländska miljön – sedan flera år är han bosatt i Kosta tillsammans med sin hustru Ulrica Messing. Paret har köpt och varsamt renoverat den gustavianska herrgården från 1772 som under många år var Kosta Bodas representationsvilla.

– Jag har alltid haft fördelen att finna mig tillrätta där jag är. Visst kan jag sakna kusten ibland men Kosta har många andra fördelar. Det är vackert, rogivande och jag kan fiska i många fina insjöar här. Dessutom håller jag på att ta jaktlicens. Jag äger en del mark i trakten, berättar Torsten Jansson.

”Torsten är en varm, bullrig, och rastlös person som många dras till. Det är speciellt att leva med en person som ska vara tillgänglig för alla sina bolag, kunder, banker och andra sju dagar i veckan och mitt i det måna om en egen plats för vår familj. New Wave är en familjemedlem, trots att det är ett noterat bolag, men Torsten är en mycket familjekär person som älskar att ha oss alla runt omkring sig. Och det visar han ofta.”

(Ulrica Messing, tidigare statsråd och nuvarande hustru till Torsten)

En lägenhet i Stockholm och en Göteborg äger han också – liksom åtta bilar. Bilintresset håller han vid liv även om han nu sålt av sina verkliga rariteter.

– Jag hade tidigare en Ferrari Enzo som jag köpte för 7,2 miljoner och sålde för 7,5. Men när jag besökte en bilhandlare i Monte Carlo visade det sig att jag hade kunnat få två miljoner euro för den, haha. Men jag förlorade ju inget på affären i alla fall. Riktigt exklusiva bilar är faktiskt en bransch där man kan tjäna pengar, säger han.

Som koncernchef i ett expansivt börsbolag är kalendern alltid fulltecknad. Omkring 150 resdagar om året är visserligen mindre än förut men fortfarande befinner sig 55-åringen ofta på resande fot över världen. Något som sliter på hälsan och som varit ett stort bekymmer i hans kamp mot sin övervikt.

För några år sedan gav Torsten Jansson ut boken ”Från fet till atlet” som beskrev hur han tappade 60 kilo på ett år.

– Tyvärr har jag gått upp alla kilona igen. När jag är hemma fungerar det bättre men när jag reser mycket är det svårt att hålla vikten. Men jag måste ta tag i det igen, säger han självkritiskt.

”Torsten är en stor optimist som entreprenörer alltid är. Han har dessutom fötterna på jorden trots sin framgång och förmögenhet. New Waves utsikter som börsbolag är tämligen goda. De har väldigt få egna butiker och är därmed inte drabbat av den e-handelsfrossa som övriga klädbolag har råkat ut för på börsen. Aktien är lågt värderad och om bolagets satsning på bland annat Kanada ger frukt kan aktien stiga med 20 procent kommande året.”

(Ulf Petersson, börsanalytiker i Dagens Industri och krönikör i Affärsliv)

Några planer på att trappa ner finns inte. Fortfarande finns en rastlöshet och en nyfikenhet i den omfångsrika kroppen. Framtidsplanerna för New Wave-koncernen är stora.

– Det finns enorma tillväxtmöjligheter i främst USA och Kanada som vi jobbar på nu. När det gäller produkter så tror vi mycket på teamwear, alltså sportprodukter kopplade till idrottslag. Det finns fler fotbollslag i världen än det finns svenska skidåkare och för Craft öppnar det många nya dörrar, säger Torsten Jansson.

Kan du tänka dig att investera i Orrefors igen?

– Det kan jag göra. Eftersom vi nu har i princip full beläggning i Kosta kan det behövas ett nytt hotell i närområdet. Den tanken finns, men samtidigt tittar vi alltid efter intressanta projekt oavsett var det är. Kalmar och Öland är också intressanta områden.

I somras öppnade Ingemar Andersson en ny glashytta i Orrefors. Kan den satsningen lyckas?

– Det tror jag. Ingemar har också varit klok att tänka på helheten. Shopping idag handlar om att erbjuda en upplevelse. Ett av glasrikets problem när jag kom hit var att man inte tänkte på helheten, att hela familjen ska trivas när man besöker bruken.

Fakta

Torsten Jansson

Ålder: 55.

Bor: Kosta.

Familj: Gift med Ulrica Messing, fyra barn.

Intressen: Sportfiske, bilar, laga mat.

Karriär: Började med att sälja t-shirts i födelsestaden Dingle. Startade New Wave 1985 men sålde efter några år bolaget till kapitalstarka ägare innan han köpte tillbaka det för en krona när New Wave var konkursmässigt på 1990-talet. I dag omsätter koncernen drygt fem miljarder kronor och siktet är inställt på tio miljarder om några år. Framförallt är det på den nordamerikanska marknaden som expansionen ska ske.

 

Visa mer...